Menu

FAQ - KROK 1 - MYTÍ A SUŠENÍ

Mytí auta zjednodušeně znamená odstranění volných nečistot z povrchu karoserie, skel, kol i pneumatik za pomoci vody, autošamponu a dalších nezbytných doplňků, a také správné techniky.

Mytí je nejčastěji se opakujícím úkonem při péči o auto, a je také situací, které nejvíce poškozuje povrch laku. Až 99% všech defektů laku je způsobeno právě nesprávnou technikou mytí, sušení a / nebo použitím nevhodného příslušenství.

Sušení by mělo být vždy nedílnou součástí tohoto kroku, a mělo by následovat ihned po opláchnutí zbytků autošamponu z Vašeho auta. Tím zabráníte tvorbě skvrn od tvrdé vody a udržíte lak v perfektním stavu, bez nevzhledných stékanců a skvrn.

 

Mytí je nejčastějším úkonem, který při péči o svoje auto provádíme, a proto by měl být prováděn správnou technikou, přípravky i příslušenstvím, aby nedocházelo k poškození laku a dalších exteriérových povrchů.

Tipy pro mytí automobilu:


Doporučený postup mytí automobilu:

 

Meguiar's nabízí také variantu mytí bez nutnosti používat vodu, hadici, kbelík a rukavici! Speciální přípravek pro mytí bez vody se jmenuje Meguiar's Ultimate Waterless Wash & Wax a kromě nejúčinnějších lubrikantů v celém sortimentu Meguiar's obsahuje také polymerové voskové příměsi, které aktivně posilují ochranu vašeho laku a dodávají mu fantastické hydrofobní vlastnosti!

Zjednodušeně můžeme o Meguiar's Ultimate Waterless Wash & Wax říci, že se jedná o nejúčinnější detailer kombinovaný s polymerovým rychlým voskem. Při použití správné techniky se navíc nemusíte bát poškrábání svého vozu při jeho čištění!

Postup "suchého mytí":

 

Všechny naše šampony jsou pH neutrální, šetrné k lakům i jejich ochranným vrstvám, biologicky odbouratelné, extrémně husté, výborně pěnivé a nádherně voňavé! Navíc obsahují lubrikanty, po kterých nečistoty leche sklouzávají a neškrábou povrch laku, a také optické rozjasňovače pro zvýšení lesku Vašeho laku.

Šampon Soft Wash Gel je šampon, který spojuje všechny skvělé vlastnosti našich šamponů, a přitom za nejvýhodnější cenu.

Šampon a kondicionér Gold Class vyniká prémiovými kondicionéry, které hýčkají a vyživují lak už při samotném mytí. Navíc pomáhají při mytí odvádět vodu, a tím zrychlují a usnadňují proces sušení.

Polymerový šampon z řady NXT obsahuje povrchově aktivní látky, které pomáhají jednoduše uvolňovat nečistoty z povrchu laku, ale zároveň jsou 100% šetrné ke všem přírodním i syntetickým voskům, sealantům, coatingům i jiným typům ochrany.

Ultimate Wash & Wax je nejoblíbenějším šamponem našich zákazníků. Obsahuje příměsi karnauby a polymerů, které zaručí, že Váš vůz bude po umytí vypadat, jako by byl právě navoskovaný. Tyto příměsi účinně podporují ochrannou vrstvu na Vašem laku, a navíc pomáhají v průběhu mytí odvádět vodu, takže usnadňují následné sušení.

Mirror Bright je zatím posledním přírůstkem do naší rodiny šamponů. Jeho extrémně hustá konzistence obohacená o karnaubské mléko posiluje ochrannou vrstvu na Vašem laku, zatímco jeho čisticí složky účinně a přitom šetrně odstraňují nečistoty.

 

Tzv. „metoda dvou kbelíků" velmi snadno a efektivně snižuje nebezpečí poškození laku při jeho mytí. Do jednoho kbelíku si rozmícháme šampon s vodou jako obvykle (kbelík #1), do druhého kbelíku si napustíme pouze čistou vodu (kbelík #2).

Při mytí namočíme rukavici nejprve do kbelíku se šamponem (#1), umyjeme malou část auta (v závislosti na míře znečištění - čím špinavější auto je, tím po menších sekcích jej myjeme) a zašpiněnou rukavici vypereme ve kbelíku s „čistou" vodou (#2). Rukavice uvolní nečistoty do kbelíku #2 a neznečistí nám šampon v prvním kbelíku. Čistou, vypláchnutou rukavicí nabereme z prvního kbelíku opět čistý šampon a celý postup opakujeme.

Touto metodou zajistíme, že nečistoty z povrchu auta odstraňujeme pryč a nevracíme je zpátky na povrch laku. Při zpětném kontaktu s lakem by jej totiž mohly poškrábat, a právě tomu se chceme vyhnout. Zároveň si v průběhu celého mytí udržujeme šampon v kbelíku #1 stále čistý, protože nepřijde do kontaktu s nečistotou, kterou odstraňujeme z povrchu auta.

Nejšetrnějším, a zároveň nejúčinnějším způsobem je použití dvou kbelíků s GritGuardem.

 

GritGuard je speciální vložka, která se vkládá na dno kbelíku a pomáhá při mytí dosahovat 100% šetrnosti a bránit tvorbě škrábanců a dodatečných defektů laku.

GritGuard má podobu plastového síta, které má hned několik výhod:

 

Molitanová houba je mezi amatéry a laiky nejpoužívanějším přislušensvím na mytí auta. Bohužel však její použití může poškodit Váš lak, a proto doporučujeme se jejímu použití zcela vyhnout.

Molitanová houba totiž nečistoty, které leží na povrchu laku, např. silniční nečistotu, prach, jemná zrnka písku apod., nedokáže absorbovat do sebe a houbou tyto nečistoty na lak pouze přitlačíte. Nečistoty se totiž nemají kam schovat, a tak fungují na povrchu houby jako brusný papír. Stačí drobný pohyb po laku a vzniku škrábanců už nic nezabrání...

Nejlepší variantou pro mytí Vašeho auta je použití vhodné mycí rukavice z mikrovlákna nebo jemné vlny (např. jehněčí). Tyto materiály jsou k laku velmi šetrné, a navíc mají dlouhá vlákna, která účinně zachytávají a absorbují nečistoty uvnitř. Výsledkem toho je, že nečistoty jsou šetrně zvedány z povrchu laku, a do kontaktu s lakem tak přicházejí pouze jemná vlákna, která lak žádným způsobem nepoškodí.

Rukavice mají navíc ve svém jádru pěnovou vložku, která zajistí dostatečnou absorpci šamponu, aby pro Vás bylo mytí nejen šetrné, ale také příjemné a co nejjednodušší.

 

Přípravek na mytí na nádobí je celosvětově nejpoužívanějším prostředkem pro mytí auta, avšak ve výbavě žádného nadšence, milovníka aut či detailera nic takového nenajdete. Důvodem je nešetrnost takových přípravků nejen k laku, ale také kovům, plastům, gumám a dalším povrchům.

Přípravky do domácnosti jsou vyrobeny tak, aby z povrchu, na kterém působí, odstranili skutečně VŠE. Zatímco z nádobí chceme odstranit nečistoty, mastnotu, zbytky jídla apod., jedním slovem vše, z auta chceme odstranit pouze to, co na něj nepatří (silniční nečistoty, ptačí trus, prach, zaschlý hmyz apod.), ale také na něm chceme zachovávat, či dokonce podporovat, ochrannou vrstvu vosku, sealantu či coatingu.

Přípravky do domácnosti mohou povrchy na Vašem autě vysušit, zbavit ochranných vrstev, nebo je významně oslabit, mohou způsobit světlání plastů či tvorbu bílých skvrn na kovových dílech.

Na mytí auta byste tedy měli používat pouze přípravky, které jsou určeny přímo pro specifické potřeby aut. Doporučujeme vždy používat pouze kvalitní, ověřené, pH neutrální autošampony, které odstraňují nečistoty z povrchu, ale zároveň neoslabují ochrannou vrstvu, nevysušují povrch, neškodí plastům či kovům a jsou ke všem exteriérovým automobilovým povrchům zcela šetrné. Předejdete tím předčasnému stárnutí a ztrátě kondice Vašeho vozu a udržíte si jeho perfektní vzhled po dlouhou dobu.

 

Sušení bývá jednou z nejvíce opomíjených součástí péče o auto. Pokud voda po opláchnutí šamponu samovolně zaschne na povrchu laku, minerály, které voda obsahuje (CaO, MgO ad.) mohou vytvořit skvrnu, kterou je následně nutné dodatečně odstranit. Někdy pro odstranění stačí povrch otřít pomocí detaileru a mikrovláknové utěrky, někdy je nutné použít leštěnku a skvrnu odstranit stejně, jako jiný defekt laku. Skvrny jsou navíc tím horší a agresivnější, čím tvrdší je voda, kterou auto myjete.

Sušením odstraníte vodu z povrchu dřív, než se stačí skvrny vytvořit, a Vy tak nebudete mít po umytí svého auta dodatečné starosti s jejich odstraněním.

Nejlepšími způsoby sušení vozu je použití vysoce savého mikrovláknového ručníku, kvalitní, pravé jelenice, nebo sušení stlačeným vzduchem (u této metody dejte pozor, aby z trysky se stlačeným vzduchem nevycházel také olejový aerosol, který maže kompresor).

Někdy uživatelé suší auto pomocí gumové nebo silikonové stěrky, nebo rychlou jízdou. Ani jeden z těchto způsobů však nemůžeme doporučit. Stěrka může při práci zachytit smítko prachu z okolního vzduchu, které tahem po laku může způsobit škrábanec. Zejména větší smítko (např. malé zrnko písku) může následně vytvořit tak hluboký defekt, že k jeho odstranění bude nutný zásah profesionálního detailera, nebo dokonce lakovny.

Ani rychlá jízda není doporučená jako vhodný způsob sušení Vašeho auta. Při jízdě se do kapiček vody na povrchu karoserie zachytávají volné nečistoty ze vzduchu a než se stačí voda náporem vzduchu odpařit, zůstávají na karoserii opět nečistoty. Výsledkem je, že právě umyté auto je opět lehce zašpiněné a bude se rychleji špinit dál.

 

Mikrovláknové sušicí ručníky s waflovým vzorem jsou tradiční podobou, která vychází z mnohaletých zkušeností se sušením laku. Tyto ručníky jsou vhodné pro všechny typy laků, tedy moderní s bezbarvým lakem na povrchu, i starší, které na povrchu barvy bezbarvý lak nemají. Stejně tak jsou vhodné pro laky v perfektním stavu, tedy takové, které jsou bezvadně hladké, i pro neudržované laky v horším stavu, které zcela hladké nejsou. Na těch všech fungují waflové ručníky skvěle. A v neposlední řadě jsou nepřekonatelným pomocníkem při čištění skel a oken, kde absence dlouhých vláken zabraňuje tvorbě šmouh.

V poslední době si oblibu získaly také tzv. „chlupaté" ručníky s vysokou gramáží, a to zejména pro svou vysokou schopnost absorpce vody. Tyto ručníky fungují skvěle na moderních lacích, které kryje vrstva bezbarvého laku (většina dnešních aut) a na lacích, které jsou v perfektní kondici a udržované. Dlouhé chlupy však zvyšují přilnavost k povrchu a na lacích, které nemají na povrchu bezbarvý lak, a na neudržovaných lacích, které nejsou perfektné hladké, je obtížnější s těmito ručníky manipulovat.

Zvolte tedy ten správný ručník podle svých osobních preferencí, stejně jako podle typu a stavu laku, který na svém autě máte.

 

Gumová nebo silikonová stěrka láká k použití zejména pro své jednoduché použití. Pokud však chcete udržet svůj lak v perfektní kondici a bez škrábanců, doporučit ji v žádném případě nemůžeme.

Při stírání totiž může hrana stěrky zachytit zrnko prachu, nečistoty, která nebyla z povrchu laku zcela odstraněna či jakékoli jiné cizí těleso, a pohybem stěrky může na laku vytvořit škrábanec. Při stírání stěrkou navíc postrádáme tolik potřebný cit a kontakt s lakem, takže zachycení drobné nečistoty většinou vůbec nezpozorujeme a nemůžeme tedy poškrábání laku zabránit.

Navíc pokud se jedná o větší zrnko, může se do laku zarýt tak hluboko, že škrábanec už nebude možné autokosmetikou vůbec odstranit.

Použití kvalitního mikrovláknového sušicího ručníku nebo špičkové přírodní jelenice je mnohem bezpečnější a mělo by být závěrečným úkonem při každém mytí auta.

 

Tvrdost vody je jedním z nejvíce opomíjených faktorů, které přímo ovlivňují samotné mytí a sušení auta. Voda je tím tvrdší, čím více obsahuje rozpuštěných minerálů (nejčastěji CaO, MgO a další). Pokud máme možnost zvolit si pro mytí vodu o různé tvrdosti, pak měkčí voda pro nás bude vždy lepší a přijemnější.

Nejlepší variantou je potom voda demineralizovaná, která je zbavená všech minerálních látek, a díky tomu neovlivňuje negativním způsobem mytí a sušení auta.

Jak ale ovlivňuje samotná tvrdost vody proces mytí a sušení auta?

 

Vodní skvrny vznikají při zaschnutí vody na povrchu laku. Voda obsahuje řadu rozpuštěných látek a minerálů (nejčastěji CaO, MgO a další). Po kontaktu s lakem se voda začne přirozeně odpařovat. Rychlost odpařování záleží na teplotě povrchu, teplotě prostředí i jeho větrnosti. Z povrchu laku se však odpaří pouze voda (H2O), ale v ní obsažené minerály zůstanou ležet na povrchu laku, kde vytvoří okem viditelnou skvrnu. Tu je následně doporučeno odstranit dříve, než napáchá větší škody.

Rozlišujeme 3 základní stupně vodních skvrn a způsoby jejich odstranění:

Nejlepším řešením je tedy prevence samotného vzniku vodních skvrn, a to sušením laku mikrovláknovým sušicím ručníkem nebo přírodní jelenicí ihned po jeho umytí, je-li to možné, používáním měkké či demineralizované vody pro oplach šamponu z auta a kvalitní ochranou laku.