Menu

FAQ - KROK 2 – ČIŠTĚNÍ A PŘÍPRAVA LAKU

Čištění, nebo také příprava povrchu, je proces, který odstraňuje nečistoty zachytávající se na vozidle v průběhu běžného provozu. Tyto nečistoty jsou například asfalt, míza, polétavá rez nebo průmyslový spad. Čištěním a přípravou dokážeme však také odstranit lehké podpovrchové defekty laku, jakými jsou skvrny, hologramy či oxidace.

Přejeďte si po umytí Vašeho vozu rukou po karoserii. Máte pocit drsnosti laku, výstupků a hrbolků na laku? Pokud ano, je Váš lak zanesen nečistotami, které jsme právě popisovali. Postupem času tyto nečistoty zmatňují lak a vytváří na něm oxidační vrstvu.

Naštěstí je tu Meguiar‘s Smooth Surface Clay Kit, který obsahuje vše, co potřebujete, abyste tyto nečistoty bezpečně a účinně odstranili pryč z Vašeho laku. Nebojte se proto použít tento báječný produkt, kterým bezesporu clay (čti „klej“) je. A nemějte obavy, clay NENÍ URČEN výhradně pro profesionální použití. Naopak! Pokud jste si v dětství hráli s modelínou, pak si hravě poradíte i s clayem.

Vezměte část kostky claye (cca 25 - 30 g) do dlaně a zmačkejte do placky. Na umytý a usušený vůz nastříkejte dostatečné množství Meguiar’s Quik Detaileru a rovnoměrnými tahy clayem setřete celou karoserii. Po použití bude povrch Vašeho laku hladký jako sklo.

 

„Dekontaminace laku“ znamená odstranění chemicky agresivních a odolných nečistot, které nejdou umýt v průběhu běžného mytí. Mezi takové nečistoty patří například asfaltové tečky, polétavá rez, zaschlý hmyz nebo ptačí trus, lakový poprašek či míza ze stromů.

Přítomnost těchto odolných nečistot nejlépe zjistíme tak, že přejedeme otevřenou dlaní po umytém a usušeném povrchu laku. Pokud je lak hladký jako sklo, pak na něm žádné výše uvedené nečistoty nejsou a můžeme přikročit k dalším krokům, tedy leštění a voskování. Pokud však na povrchu laku cítíme hrbolky, výstupky a slyšíme charakteristické šustění při přejíždění dlaní po jeho povrchu, pak je lak kontaminován a je doporučeno, před dalším pokračováním v péči o Váš lak, agresivní nečistoty odstranit pomocí claye (čti „kleje“).

Agresivní kontaminanty, jak jim cizím slovem říkáme, se přichytí k horní vrstvě laku, a dále ji naleptávají. Proto je vhodné odstranit je co nejdříve. Pokud je totiž na laku necháme působit delší dobu, mohou proniknout do hloubky laku a jejich odstranění následně bude možné pouze odborným leštěním, nebo v nejhorším případě pouze vybroušením a přelakováním dílu.

Odstranění chemicky odolných nečistot navíc zlepší výsledky, kterých dosáhnete následujícím leštěním laku, a také prodlouží životnost vosků či jiných produktů pro ochranu laku, protože ochranné přípravky jsou designovány pro aplikaci na dokonale hladký lak.

 

Clay (čti „klej“) je speciální druh jílu, který připomíná z dětství dobře známou modelínu. Ty nejkvalitnější claye se vyrábějí v Japonsku a ve světě autokosmetiky a detailingu se používají k maximálně šetrnému, ale o to efektivnějšímu odstranění chemicky agresivních nečistot, tzv. „kontaminantů“.

Clay, v kombinaci s vhodným lubrikantem, např. A3316 Meguiar's Quik Detailerem, zachytává a vytahuje z laku kontaminanty, jako jsou např. asfaltové tečky, polétavá rez, zaschlý hmyz či ptačí trus, nebo lakový poprašek, a absorbuje je do sebe.

Jeho použití je 100% šetrné, clay lak nikterak nepoškozuje, není abrazivní a jeho použití není pro lak invazivní ani namáhavé. V kombinaci s dostatečnou lubrikací představuje ten nejspolehlivější a nejšetrnější způsob odstranění chemicky agresivních nečistot ze všech lakovaných povrchů a skel!

 

Výdrž kostky claye je vždy individuální - záleží na míře znečištění vozu, na kterém pracujete. Správnou technikou si však můžete clay uchovat použitelný na dlouhou dobu, a proto pokud se nejedná o extrémní kontaminaci laku, dá se očekávat, že s jednou částí kostky o velikosti 25 - 30 g (cca 1/3 kostky) ošetříte několik průměrných osobních aut.

Vezměte část kostky claye (cca 25 - 30 g) do dlaně a zmačkejte do placky. Na umytý a usušený vůz nastříkejte dostatečné množství Meguiar’s Quik Detaileru a rovnoměrnými tahy clayem setřete celou karoserii. Po použití bude povrch Vašeho laku hladký jako sklo. Následně kostku přehněte napůl tak, abyste nečistoty zavřeli dovnitř claye a vytvořte si další čistou plochu, se kterou budete pracovat dále.

Dokud můžete přehýbáním kostky docílit čisté pracovní plochy, můžete clay dál používat. Pokud je clay tak zaplněn nečistotami, že ani jeho opakovaným překládáním nevytvoříte čistou pracovní plochu, pak je na místě použít novou část kostky.

Tipy Meguiar's:

 

Ano, ale...

Přípravky na čištění kol s přebarvováním do ruda jsou designovány pro specifické požadavky při čištění kol. Jejich hlavním úkolem je odstranit brzdový prach a silniční nečistoty ze všech typů povrchů. Při práci na karoserii je využit jejich potenciál jen částečně - brzdový prach ani silniční nečistotu na karoserii běžně nenajdeme. Při chemické dekontaminaci tak využíváme zejména jeho schopnost uvolňovat nečistoty s obsahem oxidu železa, při kontaktu s nímž se čistič zbarvuje do červena. Jedná se typicky o polétavou rez.

Použití čističe na kola s přebarvováním nám však nepomůže odstranit další kontaminanty, jako je zaschlý ptačí trus či hmyz, lakový poprašek apod. Tyto nečistoty odstraníme šetrně jedině pomocí claye.

Je tedy možné používat čistič na kola s přebarvováním pro plnohodnotnou chemickou dekontaminaci?

Možné ano, doporučené nikoli. Spotřeba čističe na tak velkou plochu je v porovnání s koly značně vyšší. Čistič navíc účinkuje pouze na některé typy kontaminantů, na rozdíl od claye, který je určen i na všechny další, neželezné nečistoty. Použití claye navíc neobtěžuje silným aromatem složky, která zajišťuje přebarvení při kontaktu se železem, a tak je práce s ním příjemnější, a navíc celkově efektivnější.

Použití čističe je však vhodné např. po oclayování jako kontrola, zda byla z karoserie odstraněna všechna polétavá rez. Pro takový inspekční účel stačí povrch laku pouze lehce zaprášit čističem a nechat chvilku působit. Dbejte, aby čistič na karoserii nezaschl. Po krátké chvíli se případné zbývající nečistoty s obsahem oxidů železa zbarví do červena, a Vy tak poznáte, která místa je třeba ještě jednou dekontaminovat.

 

Na první pohled clay a compound (jinými slovy „mikroabrazivní leštěnka na lak“) vypadají, jako by dělaly stejnou věc, ale jejich funkce jsou skutečně zcela odlišné. Takže, jaký je rozdíl mezi clayem a compoundem?

Už jste někdy zkusili přejet otevřenou dlaní přes povrch laku po tom, co byl kompletně rozleštěn, abyste zjistili, jak hladký je? Hladkost je totiž něco, po čem všichni u laku toužíme. Umyjte a usušte lak na svém autě a přejeďte po něm rukou. Pokud cítíte hrubou strukturu a drobné hrbolky, je povrch laku tzv. „kontaminován“ chemicky agresivními nečistotami. Mezi ně patří např. míza ze stromů, průmyslový spad, asfaltové tečky, polétavá rez, lakový poprašek, brzdový prach, železniční prach, a dokonce také spad z výfuků aut nebo letadel! Tyto nečistoty se přichytávají na lak a jejich odstranění se může stát postupem času obtížnější a obtížnější, jak prostupují do hloubky laku. Běžný autošampon na jejich odstranění nestačí, povrch laku se stává hrubým na dotek a vytrácí se lesk a sytost laku.

Sada Meguiar‘s® Smooth Surface™ Clay Kit Vám poskytne vše, co potřebujete k bezpečnému odstranění těchto „navázaných kontaminantů“, jak je nazýváme odborně, a navrácení laku do stavu, kdy je opět hladký jako sklo. S dostatečnou lubrikací přiloženým detailerem klouže kostka claye po laku snadno a rychle a když narazí na kontaminant, prostě ho z laku vytáhne. Nezatlačí ho do laku ještě hlouběji, ani lak nepoškrábe, použití claye je totiž zcela neabrazivní a naprosto bezpečné.

Funkce compoundu je odstranit defekty v laku, jako jsou hologramy, kruhové škrábance, běžné škrábance, oxidace, naleptání nebo skvrny. Jedná se o defekty, které v laku můžete vidět, ale na dotek nejsou cítit. Compound obsahuje abrazivní částice mikroskopických rozměrů, které skutečně odstraní defekty laku namísto toho, aby je pouze dočasně zakryly (tzv. „zamaskovaly“). Kvalitní compound také obsahuje směs lešticích olejů, které zvýší lesk laku a prohloubí jej, zatímco mikroabraziva se starají o odstranění defektů. Skvělým příkladem je Meguiar's® Ultimate Compound, má sílu tradičních abrazivních leštěnek, ale díky mikroabrazivní technologii, která je mnohem šetrnější než u tradičních abraziv, nevytváří dodatečné drobné škrábanečky, nebrousí lak a nezmaťnuje jej. Naopak, obsahuje bohatou směs leštících olejů, které zvyšují lesk a hloubku laku a připravují jej na závěrečnou ochranu voskem, sealantem nebo coatingem.

Mohli byste se domnívat, že compound, spolu s obsaženými abrazivními částicemi, by mohl odstranit také kontaminanty z povrchu laku. Nicméně compoundy většinou tyto agresivní nečistoty nejsou schopné odstranit, pokud se nejedná o velmi čerstvě přichycené nečistoty, nebo pokud nevytvoříte na povrchu laku extrémní tření (např. při použití rotační leštičky). V takovém případě byste ale, při použití natolik agresivního postupu, odstraňovali také část laku. Použití claye je tedy nejméně agresivní a nejvíce efektivní způsob odstranění navázaných kontaminantů, naproti tomu použití compoundu je nejlepším řešením pro odstranění podpovrchových defektů laku.

Někdy potřebujete clay a jindy zase compound, a někdy potřebujete oba dva. Přestože oba zbavují lak nedostatků a vedou k jeho celkově lepší kondici a vzhledu, každý má odlišnou funkci, kterou tím druhým nelze nahradit.